سویچ در شبکه - تصویر console

سویچ در شبکه

در دنیای شبکه از قابل بحث ترین و مهم ترین موضوعات سویچ ها می باشد. در این قسمت قصد داریم تا سویچ در شبکه را مورد بررسی قرار دهیم. سویچ ها در دنیای شبکه برای مدیریت منابع و سیستم ها طراحی شده اند. هر سیستمی که در شبکه قرار میگیرد برای اینکه بتوان آن ها را به هم متصل کرد و آن ها را مدریت کرد باید به سویچ متصل کنید.

قبل تر ها دستگاهی به نام سویچ وجود نداشت و در شبکه از Hub استفاده می کردند.

بررسی Hub

هاب در شبکه مثل یک نادان عمل می کرد. شاید برایتان سوال باشد چرا نادان ولی به معنای کلمه در شبکه کار می کرد. نحوه کار هاب به این صورت بود که زمانی سیستمی قصد داشت تا بسته ای را ارسال کند هاب براش فرقی نمی کرد به کجا میخواهد بسته برود آن را روی تمامی پورت های خودش ارسال میکرد .

در این صورت تمام سیستم ها شبکه باید آن بسته را دریافت میکردند که خود این موضوع هم بحث امنیتی را پایین می آورد و هم ترافیک زیادی و بی دلیلی در شبکه به وجود می آورد.

ساختار و عملکرد سویچ

در شبکه یک موضوعی داریم به نام mac address که آدرس فیزیکی هر سیستم و یا بهتر بگوییم کارت شبکه هر سیستم می باشد که قابل تغییر نیست و توسط شرکت سازنده تعریف می شود. آدرس مک آدرس در لایه ۲ مدل منطقی OSI قرار میگیرد.یعنی آدرس فیزیکی است و منطقی نیست این آدرس. سویچ ها با مک آدرس کار میکنند و در لایه ۲ فعالیت می کنند.

سویچ ها یک جدولی دارند به نام Mac Table که زمانی که سویچ شروع به کار می کند برای اولین بار یک بار درخواست Broadcast می دهد. یعنی به تمام سیستم ها متصل به خودش درخواست می دهد و هر پاسخی که دریافت کند مک آدرس آن سیستم را در جدول mac table ذخیره می کند.

این ویژگی سبب میشود تا سویچ بداند بسته ای که از هر سیستمی قرار است فرستاده شود باید به کدام مسیر یا سیستم برسد. در اصل این ویژگی منحصر به فرد سویچ سبب شده تابرای مدیریت سیستم ها در شبکه از سویچ استفاده کنند.

انواع سویچ ها

در طبقه بندی سویچ ها دو نوع managed و unmanaged داریم.

سویچ های مدیریتی به سویچ هایی می گویند افراد متخصص بتواند آن را مدیریت کنند و یا آن را پیکربندی کنند. به طوری مثال افراد بتوانند پورت های آن را مدیریت کنند یا یکسری سرویس روی آن پیاده سازی کنند که معروف ترین شرکت در حوزه سویچ های مدیریتی شرکت سیسکو می باشد.

یکسری سویچ ها هستند که غیر قابل مدیریت می باشند. یعنی فقط می توانید کامپیوتر ها ومنابع خود را به آن ها متصل کنید و با هم ارتباط برقرار کنند و نمی توان آن ها را پیکربندی و مدیریت کرد.

در بالا تر گفتیم که سویچ ها در لایه ۲ فعالیت می کنند. امروزه یکسری سویچ ها هستند مانند سویچ های ۳۲۶۰ سیسکو که در لایه ۳ یعنی با آدرس IP هم در شبکه کار می کنند.

شرکت رساتک با بهره مندی از پرسرعت ترین و قوی ترین سرور های روز دنیا آماده میزبانی از وب سایت های شما می باشد. شما می توانید هاست خود را از رساتک سفارش دهید تا کارشناسی و نگه داری به بهترین شکل از اطلاعات شما انجام شود.

پورت ها در سویچ

پورت ها در سویچ یکسری درگاه های فیزیکی هستند که شما می توانید از طریق کابل های Rj45 سیستم های خود را به آن متصل کنید.

سویچ ها با توجه به نوع و قیمت آن ها دارای پورت های متفاوتی هستند. مثلا بعضی سویچ ها دارای پورت gigEthernet و بعضی دارای fast Ethernet یا حتی بعضی از سویچ ها دارای پورت های sftp که برای فیبر هستند دارند.

در سویچ های مدیریتی یک پورت داریم که نام آن Console می باشد. این پورت متخص مدیریت سویچ می باشد. افراد متخصص با استفاه از کابل کنسول و وصل کردن آن به سیستم خود سویچ را پیکربندی می کنند.

مانند تصویر زیر پورت روی سویچ قرار دارد و شما با اتصال کابل مخصوص به سویچ می توانید با آن کار کنید.

سویچ در شبکه - تصویر console

همچنین کابل مخصوص این کار نام کنسول دارد مانند تصویر زیر می باشد.

سویچ در شبکه - تصویر کابل 1
سویچ در شبکه - تصویر کابل 2

این کابل به دو صورت usb و com در بازار موجود می باشد. پورت کام که مانند vga می باشد امروزه دیگر منسوخ شده و اگر دارید باید از تبدیل به usb آن استفاده کنید. ولی در کابل های جدید usb وجود دارد که شما می توانید آن ها را متصل کنید.

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند