مفهوم routing و port forward - تصویر پست سایت

مفهوم routing و port forward

بررسی بعضی از مباحث در دنیای شبکه کمک بسیاری برای افزایش دانش افراد برای کار در اینترنت می کند. که یکی از آن ها دو مبحث بسار مهم به نام مفهوم routing و port forward می باشد.

افزایش دانش در هر کدام از این دو مبحث سبب می شود تا افراد بدونن دقیقا زمانی که وارد دنیای اینترنت می شوند. یک سرویسی رو درخواست می دهند. دقیقا چه مراحلی طی می شود و چه اتفاقی می افتد. مفهوم routing و port forward یکی از مهم ترین مباحث در دنیای شبکه است.

مفهوم routing

کلمه routing به معنای مسیریابی می باشد. دقیقا در دنیای شبکه هم به همین معنی و به همین مفهوم شناسایی می شود.

زمانی که شما بسته ای رو در اینترنت ارسال می کنید. حالا ممکن است باز کردن گوگل باشد. جستو جوی یک وب سایت و یا هر درخواست دیگری. این بسته ها به دستگاه های سخت افزاری به نام router یا مسیریاب می رسد.

این دستگاه ها عموما در دست ISP های اینترنت شما میباشند.

ولی ممکن است در شرکت ها و یا سازمان های بزرگ خودشان مسیریاب داشته باشند.

زمانی که درخواست شما به این دستگاه می رسد. روتر با بازگشایی بسته و مشاهده آدرس گیرنده و مقصد آن تصمیم میگرد که بسته را از چه روش و از چه مسیری ارسال کند.

توجه داشته باشید که مسیریاب های بسیاری در طول مسیر بسته شما وجود دارد.

به طور مثال اگر قرار هست شما وب سایت مثلا در کشور آلمان را مشاهده کنید. بسته اطلاعاتی شما باید از بسیار از مسیریاب های مسیر عبور کند که ممکن است هر کدام از آن ها در یک کشور متفاوت باشند.

این بسته اطلاعاتی مابین مسیریاب ها می چرخد. هر کدام بر اساس اطلاعاتی که دارند تصمیم میگرند بهترین مسیر برای بهتر و سریعتر رسیدن بسته شما مناسب می باشد. بسته را به مسیریاب بعدی می رسانند.

آن قدر این عمل تکرار می شود تا آخر بسته شما به مقصد مورد نظر مثلا سرور گوگل برسد.

پروتکل های مسیریابی

مسیریاب ها برای عمل مسیریابی از یکسری پروتکل های خاصی استفاده می کنند.

پروتکل در معنای ساده یعنی زبان مشترک دستگاه های شبکه. هر دستگاهی یا هر ارتباطی که در شبکه بخواهد رخ بدهد. باید از یک پروتکل مشترک استفاده کنند. مسیریاب ها هم از همین قاعده بهره مند هستند.

شرکت های مختلفی مانند سیسکو و یا میکروتیک که خودشان تولید کننده دستگاه های مسیریاب هستند. یکسری پروتکل های اختصاصی برای دستگاه های خودشان طراحی و عرضه می کنند. ولی در دنیا یکسری پروتکل های مشترک و عمومی هست. تمام دستگاه ها از آن ها بهره می برند.

در اصل این پروتکل ها نحوه برقرار ارتباط بین مسیریاب ها را برقرار می کنند و سبب می شود مسیریاب ها با هم در تعامل باشند. اطلاعات خودشان و بسته ها را در اخیار همدیگر قرار دهند.

این پروتکل ها شامل یکسری قوانین هستند که تایین می کنند مثلا کدام مسیر سریعتر یا ایمن تر بسته شما را به مقصد می رساند.

شاید در بعضی مواقع سرعت برای بسته شما مناسب نباشد و باید از یک مسیر بهتر برای بسته شما در نظر گرفته شود.

مفهوم port forward

از مهم ترین و پر بحث ترین مفهوم در دنیای شبکه و طراحی سایت موضوع port forward می باشد. این موضوع بسیار قابل بحث و بررسی می باشد.

موضوع port forward به معنای دسترسی گرفتن از یک سرویس در یک شبکه می باشد. فرض کنید شما به دنبال یک نفر در یک منطقه ای هستید.

قصد دارید تا آن فرد را ملاقات کنید. در قدم اول باید آدرس شهر , محله , خیایان و کوچه آن فرد را داشته باشید. در قدم بعدی شما تصمیم میگیرید به آن آدرس مراجعه کنید.

زمانی که شما به آدرس مورد نظر میرسید انتظار دارید تا آن فرد را ملاقات کنید. حال در نظر بگیرید آن فرد در داخل یک ساختمان قرار گرفته است.

شما برای اینکه با آن فرد ملاقات کنید باید زنگ مورد نظر را بزنید و با قرد مورد نظر صحبت کنید.

مفهوم routing و port forward - تصویر پست سایت 2

قطعا زمانی که شما با مثلا آقای محمدی کار دارید زنگ تمام ساختمان را بزنید و دنبال آن فرد بگردید. یا باید آدرس دقیق اون فرد را داشته باشید. یا مثلا اگر ساختمان نگهبان دارد از او زنگ مورد نظر را درخواست کنید. مفهوم port forwarding هم به همین موضوع اشاره می کند.

زمانی که شما یک سرویس را در دنیای شبکه فرا می خوانید این درخواست شما به شبکه مورد نظر ارسال می شود. مسیریاب لبه شبکه موردنظر یا فایروال آن شبکه بر اساس نیاز سرویس شما آن بسته را به مقصد مورد نظر می رساند.

Port Forward در شبکه

با یک مثال در دنیای شبکه آن را توضیح می دهیم : فرض کنید یک سرور دارای سرویس های مختلفی مانند ssh یا ftp‌ دارد.

قطعا این سرور یک آدرس آی پی برای خود دارد که شما درخواست خود را به سمت این سروس ارسال میکنید.

اگر شما درخواست اتصال به ssh یا ftp سرور مورد نظر را داشته باشید باید آدرس ip را وارد کنید و در درخواست خود بگوید. که با سرویس ftp کار دارم.

مفهوم routing و port forward در وب سایت ها هم اهمیت دارد. چرا که زمانی که شما یک سایت را باز میکنید در اصل دارید پورت Forward می کنید به سمت هاست مورد نظر.

به این صورت سروس زمانی که بسته را دریافت می کند متوجه می شود. شما با سرویس مورد نظر کار دارید و درخواست شما را پاسخ می دهد.

اگر فقط آدرس آی پی را وارد می کردیم سرور شاید پاسخ مناسبی به شما بابت سرویس مورد نظر ندهد. این مفهوم کامل port forward می باشد.

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند